مقالات تحلیلی

کدام کشور ها پیشتازان رقابت برای رهبری آینده ارزهای دیجیتال خواهند بود؟

صنعت ارزهای دیجیتال در قیاس با سایر بازارهای بزرگ، یک صنعت نوظهور به حساب می آید. به همین دلیل نیز اغلب کشورهای دنیا به آن اعتماد ندارند و در کشور خود پذیرای آن نمی شوند. در دهه اول از عمر کریپتو کارنسی، کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن و تا حدودی چین در رشد این فناوری نوپا سهیم بودند. اما با آغاز دهه دوم چه کشورهای پا به عرصه می گذارند؟ می توانید آن را حدس بزنید؟

بد نیست بدانید بنیانگذار صرافی جمینی پیشبینی میکند که بازار صعودی بعدی از شرق دنیا شروع خواهد شد. اشاره ایشان به تحولات قاره آسیا است. آقای کامرون وینکلووس در ماه فوریه ۲۰۲۳ با استناد به برخی داده های بلاک چین این اظهارنظر را بیان کرده است.

کدام کشورها پیشتاز خواهند بود؟

در همین رابطه بد نیست به گزارش Chainalysis توجه کنید. در این مطلب اشاره شده است آسیای مرکزی و جنوبی و اقیانوسیه (CSAO) سومین بازار بزرگ ارزهای دیجیتال در شاخص خود برای سال ۲۰۲۲ بود. شهروندان این مناطق از ژانویه ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲، ۹۵۰ میلیارد دلار سود از بازار ارزهای دیجیتال به دست آوردند. یا به عنوان مثال عمان در حاشیه خلیج فارس تنها برای افتتاح دو پایگاه استخراج بیش از ۷۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است.

این یک واقعیت است که کشورهای آسیایی از حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال استقبال میکنند. این کشورها مقررات قابل قبولی را هم ارائه میدهند که میتواند منجر به سطح جدیدی از سرمای هگذاری سازمانی در حوزه رمزارزها شود. با این مقدمه بهتر است ۵ کشوری که بیشترین شانس را دارند در آینده این بازار نقش اصلی را ایفا کنند از کمترین تا بیشترین به شما معرفی کنیم.

۵- کشور سنگاپور:

کشور سنگاپور

این کشور در ذهن همه ما به عنوان یک پایگاه اقتصادی و به روز شناخته می شود.رشد اقتصادی سنگاپور در سه دهه نام این کشور را در زمره بهترین های جهان قرار داده است.

در رابطه با سیاست های این کشور با ارزهای دیجیتال باید گفت، ضرر ۲۸۰ میلیون دلاری که مستقیما در پی ورشکستگی صرافی FTX گریبان این کشور راگرفت. اما با توجه به سیاست های اقتصادی آزاد، بانک های سنگاپور در ابتدای سال ۲۰۲۳ شروع به گسترش خدمات خود به سرمایهگذاران خرد ارزهای دیجیتال کردند. سپس چندین شرکت بزرگ ارز دیجیتال از جمله سیرکل و کوین بیس مجوزهای فعالیت ارزهای دیجیتال را در این کشور دریافت کردند.

علاوه بر این، شرکت های سنگاپور پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال را بررسی کرده اند . در این کشور دولت دارایی هایی با امکان توکن سازی را روی قراردادهای هوشمند بلاک چینی در دست بررسی قرار داده است.

هرچند پس از ورشکستگی صندوق تامینی ارزهای دیجیتال Three Arrows Capital در این کشور، دولت قوانین سخت گیرانه ای را برای کنترل بازار وضع کرد و حتی کار به ممنوعیت تبلیغ ارزهای دیجیتال هم رسید.

اما در مجموع با توجه به علاقه مردم و حفاظت از سرمایه کاربران، قانون گذاران روی آسان سازی فرآیند غربالگری پروژه های ارز دیجیتال و شرکت هایی که به دنبال ایمن سازی حساب های بانکی در کشور هستند، رفتند. آن ها سعی کردند قوانین مالی را در این زمینه ارتقا ببخشند. این موضوع باعث شده تا فرصت ورود به کریپتو کارنسی را در بخش کلان از دست ندهند. این را فراموش نکنید سنگاپور همواره از ایده های اقصاد محور استقبال می کند.

۴- فرانسه

گشور فرانسه

یکی از سیاست های امانوئل مکرون در انتخاب مجددش به عنوان رییس جمهور فرانسه، حمایت از دارایی های دیجیتال و بها دادن به رمزارزها بود. در پی این رویکرد، در ابتدا نیز صرافی بایننس موفق شد با توافق با دولت فرانسه ثبت دارایی دیجیتال را در این کشور تضمین کند. این موضوع یک معامله و اتفاق بزرگ برای این صرافی بود اما در دو ماه گذشته اتفاقات رخ داده میان بایننس و آمریکا شرایط را برای نماینده بازار ارزهای دیجیتال پیچیده کرده است.

از سپتامبر سال ۲۰۲۲، یکی از بزرگترین بانک های فرانسه شروع به ارائه خدمات نگهداری رمزارز به سرمایهگذاران نهادی و شرکتی کرد . این بانک  سپس ثبت دارایی دیجیتالی مشابه بایننس را تضمین کرد تا حتی خدمات ارز دیجیتال بیشتری به مشتریان خود ارائه دهد.

جالب است بدانید شرکت بزرگ سیرکل صادرکننده استیبل کوین USDC، فرانسه را بهعنوان میزبان مقر اروپایی خود انتخاب کرده است. حتی در امر قانون گذاری کشور فرانسه تا حدودی مستقل از سیاست های اتحادیه اروپا در جهت حمایت از کریپتو قدم برداشته است. این موضوع منجر به اخطارهای جریمه از سوی اتحادیه اروپا هم شده است.

۳- کشور هنگ کنگ:

کشور هنگ کنگ

می توان هنگ کنگ نوشت و چین خواند. برخی از تحلیل گران بازار ارزهای دیجیتال معتقدند مسیر آینده کریپتو با حضور قدرتمند چین در این حوزه آغاز می شود. مهمترین نقش را در این بین هنگ کنگ دارد.

از مخالفت با بازار کریپتو در سال ۲۰۲۰ و سیاست های تشویقی در سال ۲۰۲۳ مسیری بود که هنگ کنگ طی ۳ سال با تایید چین به آن رسیده است. این کشور که به لحاظ سیاسی یکی از استان های چین به حساب می آید. به نظر می رسد هنگ کنگ دریچه ورود این ابرقدرت اقتصادی به بازار کریپتو است.

دولت چین به صورت علنی در حال مخالفت با دارایی های دیجیتال است. اما هنگ کنگ زیر نظر آن ها در حال تبدیل شدن به یک پایگاه مهم در آسیا است. در اوایل سال جاری، مقامات هنگ کنگ تصریح کردند که میخواهند سرمایهگذاری در کریپتو کارنسی ها را به بزرگترین و نقدترین ارزهای دیجیتال محدود کنند. این امر نشان میدهد وقتی که معاملات و سرمایهگذاری کریپتو اجرایی شود رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم میتوانند بیشترین میزان سود را از این قانون داشته باشند. همچنین هنگ کنگ متعهد شده که بیش از هزار شرکت و پروژه مرتبط با رمزارزها را تا سه سال آینده جذب کند.

۲- عربستان:

کشور عربستان

عربستان با سیاست های جدید خود در هر زمینه ای در حال رشد و تغییر بنیادین است. حاکمان سنتی این کشور در تصمیم گیری ها جای خود را به بن سلمان (ولیعهد) دادند و انقلاب این کشور آغاز شد. شاید این روزها از هزینه های سرسام آور این کشور در ورزش و خصوصا فوتبال زیاد شنیده اید. بیست میلیارد دلار، بودجه ای است که تنها به فوتبال این کشور به دستور بن سلمان تزریق شده است. پس نباید عجیب باشد که با ظهور شهرهای هوشمند و فوق پیشرفته در عربستان سعودی و پذیرش احتمالی ارزهای دیجیتال در آن و نقش رهبری سعودی ها در بازار آینده کریپتو، جایگاه دوم را به این کشور ثروتمند دهیم.

عربستانی ها اخیر چند کارشناس ارزهای دیجیتال را استخدام کرده اند. این موضوع باعث شده تا با ایجاد یک نقشه راهبردی مسیر فناوری های دیجیتال را از ریاض ترسیم کنند. این نشان می دهد پادشاهی عربستان به طور جدی قوانین حامی ارزهای دیجیتال را در نظر گرفته است.

یکی از مهمترین موضوعات برای عربستان دور شدن از آمریکا و دلار آن است. اگر عربستان معاملات نفتی خود را بر پایه ارزهای دیگر قرار دهد، لطمه بزرگی به اعتبار دلار آمریکا وارد می شود. به همین دلیل آمریکا نیز متقابلا دسترسی این کشور به دلار را محدود می کند. با این وضعیت است که بانک مرکزی عربستان سعودی در حال توسعه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی است. ریال دیجیتال سعودی میتواند به عربستان اجازه دهد تا وابستگی ارز خود به دلار آمریکا را از بین ببرد.

۱- امارات متحده عربی:

کشور امارات

سیاست های نو آورانه امارات است که امروز کشورهای خاورمیانه، مانند عربستان، ایران و عمان را به تکاپو انداخته تا خود را به بازار ارزهای دیجیتال برسانند.

امارات در سال ۲۰۱۸ شروع به حمایت از این فناوری ها کرد و در سال ۲۰۲۱ قوانینی را برای حمایت از آن به تصویب رساند. امارات متحده عربی ۲ سال قبل اعلام کرد مجوز دولت فدرال را برای ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی یا VASPها مانند صرافی های ارز دیجیتال را صادر می کند.

در امارات و خصوصا شهر دبی پرداخت از طریق ارز دیجیتال پذیرفته شده است و وزارت اقتصاد این کشور اعلام کرده؛ ارزهای دیجیتال یک بخش بسیار مهم از تجارت خارجی این کشور خواهد بود.

البته این حمایت ها بی دردسر هم نبوده است تا جایی که گروه ویژه اقدام مالی یا FATF امارات را به همین دلیل در لیست خاکستری خود قرار داده است. در این رابطه دولت امارات اقداماتی برای خروج از لیست خاکستری صورت داده است که عبارتند از ۱- تشدید مقررات در مورد توکن های حریم خصوصی مانند ارز دیجیتال مونرو. ۲- درخواست اطلاعات بیشتر از پروژهها و شرکتهای ارز دیجیتال. ۳- ایجاد بازرسی های دو مرحله ای.

کشور امارات تلاش می کند امکانات خود را در رابطه با پذیرایی از فناوری وب ۳ و همچنین متاورس و NFT گسترش دهد و در سراسر دنیا به یک شهر دوست دار کریپتو شناخته شود. موضوعی که تاکنون هم در آن موفق بوده اند. دلیل تمرکز این کشور بر سه حوزه نام برده شده این است که این حوزه ها کمترین چالش را با قوانین اسلامی این کشور دارند. به عنوان مثال، شت کوین ها که به نوعی شبیه به قمار هستند و در قوانین اسلام قمار پذیرفته نیست.

بد نیست بدانید وزارت اقتصاد و دارایی امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۲، یک دفتر مرکزی مجازی در یک متاورس سفارشی نیز راهاندازی کرد. هم اکنون امارات به خانه بیش از ۱۷۰۰ پروژه و شرکت حوزه ارز دیجیتال تبدیل شده است.

جمع بندی:

بازار ارزهای دیجیتال با توجه به عمر کوتاه خود تاکنون مسیر خود را به خوبی یافته است. سیاست های کشورهای گوناگون در قبال این صنعت می تواند موجب صعود یا سقوط قیمت در مقاطع زمانی مختلفی شود اما آن چیز که قطعی است نمی توان دنیای آینده را به دور از این صنعت تصور کرد. به مرور زمان با افزایش مقبولیت عمومی کریپتو در دنیا، برخی کشورها که به این بازار اعتماد ندارد کم کم با تغییر رویه دست همکاری به سوی این بازار دراز خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *