مقالات آموزشی

معاملات جفت ارز چیست و چگونه به ما کمک می کند؟

در بازار ارزهای دیجیتال روش های گوناگونی برای کسب سود وجود دارد که افراد زیادی را به هر شکلی مجذوب خود می کند. به عنوان مثال برخی ترید کردن را راه مناسبی می دانند و برخی استخراج و یا روش های گوناگون دیگر که به هر شکل در فضای باز اقتصادی این فرصت را به اکثریت می دهد که در اصطلاح هرکس به روش خود از رودخانه ماهی بگیرد.

در این مقاله رمزپلاس به سراغ یکی از راهکار های خرید و فروش در بازار کریپتو رفته ایم که اخیرا تعداد زیادی به آن علاقه مند شدند. احتمالا تاکنون اصطلاح معاملات جفت ارز را شنیده اید. این روش به شدت برای معامله گرانی که نگرانی جدی در رابطه با نوسان های ناگهانی ارزهای فیات دارند مفید است.

معاملات جفت ارز چیست و چگونه به ما کمک می کند؟

معامله جفت ارز دیجیتال یا Cryptocurrency Pair به معاملهای اطلاق میشود که به واسطه آن، یک کاربر هم زمان با فروش یک ارز دیجیتال، ارز دیجیتالی دیگری را خریداری کند. این روش به نوعی مشابه مبادله کالا به کالا در زمان پیش از اختراع واحد رسمی و مشترک به نام پول بوده است. به این ترتیب که دو ارز دیجیتال مستقیماً با هم مبادله می شوند. لازم است بدانید به این معاملات Pair هم گفته می شود.

به عنوان مثال؛ در یک معامله ارز به ارز، شما میتوانید بیت کوین خود را بفروشید و در ازای آن تتر یا اتریوم یا هر ارز دیگری که تصمیم داشته باشید را دریافت کنید؛ بدون اینکه نیاز باشد برای خرید آن ارز دوم، بیت کوین خود را به ریال یا دلار تبدیل کنید.

این روش دو اتفاق سودمند را رقم می زند. ابتدا آنکه کارمزد پرداختی شما به مراتب کمتر خواهد بود ( معمولا رقم ثابت ۰.۲% است. و دوم آنکه برای فرار از نوسان نرخ ارزهای فیات مانند دلار و یورو و تبدیل آن به ریال بسیار مفید است.

اما این معاملات به چند روش صورت می گیرد که به صورت کلی دو نوع مختلف را شامل می شود که عبارتند از جفت ارز فیات و جفت ارز کوین.

۱- معاملات جفت ارز فیات:

در این روش، ارز اول دارایی ای است که شخص معامله گر قصد خرید یا فروش آن را دارد و ارز دوم، دارایی ای است که کاربر از آن به عنوان ابزاری برای پرداخت هزینه معامله استفاده میکند. این روش عموما در معاملات فارکس استفاده می شود. به عنوان مثال جفت ارز AUD/USD را در نظر بگیرید. در این Pair از AUD ارز قابل خرید یا فروش و USD ارز پرداختی در معامله برداشت می شود.

۲- معاملات جفت ارز کوین:

این روش نیز در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارد.در این حالت ارزهای دیجیتال با هم جفت شده و معامله گر در بازار های مربوط به Pair ها به معامله آنها میپردازد. BTC/USDT از مشهورترین های این بازار است. در این حالت تریدر به کمک USDT بیت کوین یا BTC را خریداری می کند یا به فروش می رساند. سه ارز، تتر (USDT)، بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) رکن اصلی بازار ارزهای دیجیتال را بازی می کنند. هرچند تتر پر تقاضا ترین ارز در این دسته از معاملات است.

بهترین جفت ارزهای بازار ارزهای دیجیتال:

جفت ارز یا Pair های محبوبی در حال حاضر در بازار وجود دارند که از آن ها می توان به عنوان بهترین یا محبوب ترین Pair های بازار نام برد که به این ترتیب هستند:

۱- بیت کوین/تتر
۲- تتر/بیت کوین
۳- بایننس کوین/تتر
۴- بیت کوین/بایننس کوین

چگونگی عملکرد جفت ارزها:

یکی از ویژگی های معامله با جفت ارزها این است که موجب می شود شما دارایی محبوب خود را افزایش دهید. شخصی که قصد معامله یا ذخیره بیت کوین دارد در صورتی که با جفت های BTC معامله کند می تواند سود خود را در این قالب دریافت و آن را برای اهداف خود نگه داری کند.

از دیگر ویژگی جفت ارز یا Pairها می توان به این نکته اشاره کرد که جفت ارز دیجیتال به شما این فرصت را میدهد که قیمت ها را بین ارزهای دیجیتال مختلف مقایسه کنید و ارزش نسبی ارزهای دیجیتال را با یکدیگر قیاس کنید. که در نتیجه فرصت انتخاب سودمند را برای شما فراهم می کند.

جمع بندی:

در پایان باید اذعان داشت این روش معاملاتی در حال حاضر برای معامله گران بزرگ بازار بسیار جذاب و پرسود به حساب می آید و بیشتر آن ها از این روش استفاده می کنند. دلایل آن هم همانطور که اشاره شد؛ پرداخت کارمزد کمتر و سرعت بخشیدن به معاملات در سطح جهانی است. همچنین نباید این نکته را فراموش کنید برای کاربران عزیز داخل ایران با توجه ب مشکلات نوسان قیمت ارزهای فیات و همچنین موضوعات تحریم و بلوکه شدن حساب ها، ارزش اینگونه معاملات بیش از پیش درک می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *