مطالب روز

گزارش سوئیفت: شکست بریکس در برابر دلار آمریکا

در حالی که کشورهای زیادی در تلاش هستند تا تسلط دلار آمریکا بر نقل و انتقالات مالی دنیا را کمتر کنند بر اساس داده های جمع آوری شده توسط سرویس پیام رسان مالی جهانی سوئیفت (SWIFT)، استفاده از دلار آمریکا در پرداختهای جهانی بیشتر و در نهایت ختم به تقویت آن شده است.

سهم معاملات SWIFT FX با دلار آمریکا در ماه جون به عدد ۴۷ درصد افزایش یافت. همچنین، سهم معاملات با یوان چین نیز رشد قابل توجه ای داشته است.

هم اکنون خدمات سوئیفت بیش از ۱۲ هزار سازمان بانکی و اوراق بهادار، زیرساختهای بازار و مشتریان شرکتی را در بیش از ۲۰۰ کشور در پنج قاره به یکدیگر متصل میکند. سویفت برای انتشار این آمار سالانه تقریباً ۲۰۰ میلیون تأییدیه FX را جمعآوری میکند.

اما این وضعیت به ضرر یورو تمام شده است زیرا افزایش تعداد تراکنشهای سوئیفت با دلار از سال ۲۰۱۲ تاکنون بی سابقه بوده است. در حال حاضر سهم این ارز مشترک اروپا در معاملات به پایین ترین سطح خود رسیده است. میزان دقیق آن یک چهارم گزارش شده است.

گزارش سوئیفت درباره وضعیت دلار در مبادلات بین الملل

جالب است که این افزایش معاملات با دلار در حالی رخ می دهد که جنبش جهانی ضد دلار توسط کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در جریان است. این کشورها قصد دارند دلار آمریکا را به نفع یوان چین یا سایر ارزهای ملی کنار بگذارد. این موضوع با حمایت افرادی مانند رابرت کیوساکی همراه بود. او چندی پیش در صحبت های عجیب اعلام کرده بود زمان مرگ دلار آمریکا رسیده است.

بد نیست بدانید دادههای سوئیفت همچنین روند صعودی معاملات مربوط به یوان چین در بازارهای جهانی ارز را نشان میدهد. در ماه جولای، بیش از ۴٪  از سفارش های ارسال شده از طریق سوئیفت به وسیله یوان چین بوده است. این رقم در سال ک ۲۰۱۰ حدود ۰.۰۳٪ بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *