مطالب روز

وضعیت نگران کننده پروژه های متاورس

متاورس به عنوان یکی از پروژه های بزرگ آینده دنیا بر بستر بلاکچین ارائه شده است. برخی از تحلیل گران معتقدند دنیای متاورس هنوز آنطور که باید و شاید معرفی و عرضه نشده است. این تحلیل گران معتقدند پتانسیل موجود بر بستر این فناوری می تواند دنیای آینده را تغییر دهد. ادعایی که با توجه به ایده های نوین آن دور از ذهن نیست. اما در حال حاضر شرایط برای پروژه های در این زمینه اصلا مناسب نیست.

در واقع در طول رونق بازار ارزهای دیجیتال، ارزش بازار تجمعی مهمترین برنامه های متاورس که شامل چهار شرکت بزرگ می شد. ارزش این بازار در سال های اخیر به رقم تقریبی ۱۷ میلیارد دلار رسید. اما در جدیدترین تحلیل ها می توان گفت حدودا ۹۸٪ از دارندگان توکن متاورسی در سال ۲۰۲۳ در ضرر کامل قرار دارند. این موضوع برای دنبال کنندگان این تکنولوژی نگران کننده است.

در همین رابطه بد نیست بدانید ارزش انباشته بازار چهار پروژه بزرگ متاورس شامل سندباکس (The Sandbox) و اکسی اینفینیتی(Axie Infinity) و انجین کوین (Enjin Coin) و در نهایت دی سنترال لند (Decentraland) نسبت به اوج ۱۷ میلیارد دلاری در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱، با یک افت ۹۸٪ روبرو بوده است.

با وجود ارائه و راه اندازی Vision Pro از سوی کمپانی بزرگ اپل و همچنین ایده های خوشبینانه مارک زاکربرگ به عنوان ریاست شرکت متا در متاورس خود این بخش موفق به بازگشت به دوران باشکوه گذشته خود در مسیر صعودی نشد. این فرآیند به طور کلی کمتر از حد انتظار نشان داد.

برخی تحلیل گران معتقدند درگیریهای حقوقی اخیر از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) با شرکت های ارز دیجیتال، مشکلات متاورس را دوچندان کرده است اما نمی توان از برخی اتفاقات و ایرادات این بازار به بهانه مشکلات کمیسیون چشم پوشی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *