مطالب روز

استخراج هر بیت کوین در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ چه قدر هزینه خواهد داشت.

بیت کوین در ماه های گذشته و پس از رکود بزرگ در سال ۲۰۲۲ با افزایش قیمت مواجه شده است. این رو وضعیت ماینر ها نیز رو به رشد بوده و ظرقیت استخراج آنان به طور قابل ملاحضه ای افزایش داشته است.

در جدیدترین گزارش حوزه بلاکچین در خصوص هزینه های استخراج هر بیت کوین آمده است از ۱۶ شرکت بزرگ استخراج بیت کوین که سهام آنها در بازار بورس هم ارائه میشود. همگی تنها در ۱۶٪ از کل بیت کوین هایی که تاکنون استخراج شده سهم داشته اند.

مجموع ظرفیت استخراج این شرکت ها به طور کلی ۷۲ اگزاهش در ثانیه است. انتظار میرود تا ۳ سال آینده این ظرفیت ۱۸۵٪ افزایش داشته باشد. بر اساس برآورد منتشر شده توسط برنستین، با توجه به شرایطی که در حال حاضر بازار انرژی و کریپتو دارد می توان گفت استخراج هر عدد بیت کوین برای این شرکت های بزرگ استخراج، کمتر از ۱۵۰۰۰ دلار هزینه در پی خواهد داشت.+

هرچند باید در نظر گرفت که این اطلاعات مربوط به ماینر های بزرگ است که هزینه عملیات تقسیم بر هشریت برای آنها پایین تر است. این میزان با مجوزات خاص، به برق ارزان قیمتتر نیز دسترسی دارند. به طور کلی اما میانگین هزینه استخراج هر بیت کوین برای سایر ماینر ها به غیر از این ۱۶ شرکت اعم از شخص یا شرکت ، بسیار بیشتر از ۱۵۰۰۰ دلار است. در واقع وبسایت مکرومایکرو گزارش داده است در برخی روزهای جولای ۲۰۲۳ این عدد به بیش از ۴۵۰۰۰ دلار هم رسیده است.

تاثیر هاوینگ بر هزینه استخراج هر بیت کوین

به گفته آقای گاوتام چوگانی (Gautam Chhugani) تحلیلگر برنستین که این گزارش را تهیه کرده است. در صورت بازگشت نوسانات به بازار و همچنین افزایش هزینه های مرتبط با استخراج پس از هاوینگ سال آینده (بین فوریه و ژوئن ۲۰۲۴) بازار به سود ماینرهای بزرگ خواهد بود. شرکت هایی که در حال حاضر هزینه های پایین و بدهی های کمی دارند جهش خوبی را در سال آینده تجربه خواهند کرد.

باید گفت در هاوینگ ۲۰۲۴ و با فرض عدم افزایش قیمت از حالا، هزینه استخراج قطعا دو برابر خواهد شد. ممکن است هزینه استخراج هر واحد برای برخی از ماینرها با قیمت برابر با بیت کوین تمام شود. به این ترتیب تنها شرکت های بزرگ قادر به ادامه دادن در این زمینه خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *