معرفی کوین

آشنایی با بهترین توکن های هواداری، از بارسلونا تا پاری سنت ژرمن

در سال های اخیر توکن های زیادی به دنیا عرضه شده است که هرکپدام بسته به سیستم و نهادی که از آن حمایت می کند ارزشیابی می شود. اما از سال ۲۰۱۸ توکن هایی به دنیا معرفی شد تحت عنوان توکن هواداری یا Fan Token که مربوط به تیم های ورزشی و خصوصا در رشته فوتبال است که در اختیار هواداران این تیم ها قرار گرفت.

توکن هواداری

این توکن ها یکی انواع ارزهای دیجیتال است که به دارندگان یا سرمایه گذاران این امکان را می دهد که به انواع امتیازات مربوط به عضویت باشگاه مورد علاقه شان دسترسی داشته باشند.

این مدل توکن میتوانند توسط باشگاههای ورزشی، کلوپ های طرفدار موسیقی و گروههای هنری خاص و سازمان های دیگر عرضه شوند تا ضمن دخالت دادن مردم در تصمیم ها که موجب می شود پایگاه مردمی قدرتمندی شکل بگیرد، از نظر درآمدی نیز برای برند ها مفید واقع شود. دو عنصور درآمد زایی و تحکیم روابط با هواداران مهمترین معیارهای هر سازمانی به حساب می آید.

دارندگان این توکن ها می توانند از امکاناتی نظیر: عضویت در باشگاه طرفداران ویژه، حضور در مراسم های ویژه، مشارکت در تصمیمات اساسی باشگاه یا برند، برخورداری از هدایای ویژه باشگاه، بهرهمندی از طرحهای خاص و همچنین تجربیات دیگری که شما را به تیم محبوبتان نزدیک کند استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم به مدل ورزشی آن و پرطرفدارترین آن ها در سال ۲۰۲۳ بپردازیم.

بد نیست بدانید هنوز برخی از تیم ها یا گروه های ورزشی وارد این بازار نشده اند اما شاید برایتان جالب باشید سه سال قبل برای اولین بار اتفاق افتاد. نخستین آن ها باشگاه ایتالیایی یوونتوس بود که با همکاری توکن چیلیز در نوامبر سال ۲۰۱۹ روانه بازار شد. در ادامه تیم های مانند پاری سنت ژرمن فرانسه، بارسلونا اسپانیا، گالاتاسرای ترکیه، منچسترسیتی انگلستان، اینترمیلان ایتالیا، آرسنال انگلستان، آ اس رُم ایتالیا و اتلتیکو مادرید اسپانیا به آن پیوستند.

ارزش توکن هواداری

اما احتمالا برای شما جالب است که ارزش این توکن ها به چه شکل تامین می شود. اول باید بدانید که توکن های هواداری برخلاف توکن های غیر قابل تعویضNFT کاملاً «قابل تعویض یا Fungible هستند. یعنی شما می توانید مانند یک ارز فیات با آن ها از فروشگاه یا سایت باشگاه خرید کنید یا با به نحوی آن را با باشگاه مبادله کنید. نگه داری آن ها برای هواداران به معنای حفظ میراث برند محبوبشان از گذشته تا کنون است و به این ترتیب سنگ بنای آینده آن مجموعه به نوعی در دست هواداران قرار دارد.

در رابطه با ارزشیابی فن توکن ها بد نیست بدانید، ارزش آنها لزوماً توسط داراییهای خاصی تأمین نمیشود. اعتبار یک فن توکن برگرفته از طرفداران آن برند یا باشگاه و ارزشی که برای آن قائل هستند می باشد. هرچه استقبال هواداران از آن بیشتر باشد رشد اعتبار آن محتمل تر است.

با این مقدمه نسبت طولانی در رابطه با آشنایی بیشتر با این توکن ها به سراغ تیم ها و توکن های آن ها برویم.

توکن باشگاه بارسلونا:

یکی از دو غول فوتبال اسپانیا و یکی از بهترین های قاره اروپا در قرن جدید باشگاه بارسلونا است که از سال ۱۸۹۹ تاسیس شده است و طرفداران افراطی و پرشماری هم دارد.

این باشگاه با توجه به مسائل سیاسی کاتالونیا حکم یک ارتش ورزشی برای مردم شهر بارسلون را دارد و همواره در هر شرایطی حمایت خود را از تیمشان به وضوح اعلام کرده اند. توکن مخصوص این باشگاه اسپانیایی، در پلتفرم Socios Fan Token با نماد BAR خرید و فروش میشود. این توکن بر بستر اتریوم ساخته شده است.

با خرید این توکن هواداران مزایایی مانند حضور رایگان در برخی مناسبت های باشگاه، تخفیف در استفاده از استادیوم اسپاتیفای کمپ نو برای مراسم عروسی، تخفیف برای بلیت بازی ها و شرکت در تصمیمات مدیریتی باشگاه را به دست می آورند.

توکن باشگاه پاری سنت ژرمن:

یکی از پرافتخارترین تیم های فوتبال فرانسه تیم فوتبال پاری سنت ژرمن است که از سال ۱۹۷۱ تاسیس شده است . مالک فعلی آن دولت قطر است و ناصر الخلیفی ریاست این مجموعه را بر عهده دارد. PSG نام توکن این باشکاه است و آن ها نیز بر شبکه اتریوم حضور دارند.

هواداران با خرید این توکن میتوانند حتی پیامی که بر روی بازوبند کاپیتانی تیم قرار دارد را انتخاب نمایند. همچنین آن ها می توانند بهترین بازیکن سال یا ماه تیم را انتخاب کنند و در مراسم های خاص باشگاه مانند معارفه بازیکنان حضور داشته باشند.

بد نیست بدانید این توکن در زمان پیوستن لیونل مسی به تیم پاریسی ، تنها در عرض ۷ روز حدود ۱۱۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد!

توکن باشگاه منچسترسیتی:

یکی دیگر از باشگاه های نفتی فوتبال اروپا که سال گذشته و پس از ۱۳ سال از زمان تغییر مالکیت این تیم و صرف بیش از ۱.۲ میلیارد پوند به قهرمانی سه گانه انگلستان و اروپا برسد.

منچسترسیتی توکن هواداری خود را با نام CITY توسط بایننس با استاندارد BEP-20 و مبتنی بر شبکه بایننس اسمارت چین ارائه کرد.

از مزایای خرید این توکن می توان به خرید بلیطهای روز بازی، مشارکت در تصمیمگیریهای باشگاه، جوایز CHZ درون برنامه، پیشنهادات تخفیف از فروشگاههای آنلاین رسمی که معرفی میشوند و همچنین ارائه توکنهای غیرمثلی (NFT) مخصوص باشگاه اشاره کرد.

توکن باشگاه یوونتوس:

همانطور که گفتیم یوونتوس به عنوان اولین تیم توکن خود را با نام JUV عرضه کرد. این توکن یک توکن کاربردی است که به هوادارن تیم فوتبال یوونتوس، به صورت نمادین سهمی از همکاری در تصمیمات باشگاه را میدهد.

یوونتوس به عنوان یکی از نمادهای فوتبال ایتالیا بسیار محبوب است و تاکنون دوبار نیز قهرمان اروپا شده است.

از ۲۰ میلیون توکن ارائه شده در چندروز ابتدایی ۳ میلیون توکن به فروش رفت که این کاربران تاکنون در مواردی مانند تصمیم گیری های باشگاه، ان اف تی های مخصوص تیم. خرید بلیت بازی ها و دریافت نشان وفاداری تاثیر گذار بوده اند.

بد نیست بدانید توکن های باقیمانده در اختیار مدیران یوونتوس است و میتوان آن ها را با شرکت در فعالیتهای اجتماعی و بایننس لانچپول یا خرید مستقیم به دست آورید.

توکن تیم ملی آرژانتین:

باشگاه های دیگری نیز بودند که در این لیست قرار بگیرند اما این توکن به نوعی متفاوت تر از سایرین است. در جهان فوتبال تیم های ملی برزیل، آرژانتین، ایتالیا و آلمان مانند باشگاه ها هواداران خاص خودشان را در کشورهای گوناگون دارند و اتحادیه فوتبال آرژانتین از این فرصت استفاده کرده است و توکن مخصوص به خود را روانه بازار کرده است.

توکن هواداری تیم ملی آرژانتین، قهرمان پر حرف و حدیث جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با نام ARG به فروش می رسد. هر توکن در عرضه اولیه ۲ دلار ارزشگذاری شده. تمام ۱ میلیون واحد از آن در همان ساعات ابتدایی به فروش رسید. ارز ARG نوعی توکن ERC-20 است که با اتریوم سازگار است.

این توکن بیشتر جنبه حمایتی دارد و در معرفی آن از مزایایی چون تصمیمهای تحت رهبری طرفداران و عضو حلقه داخلی امن و انحصاری طرفداران شدن اشاره شده است.

نحوه خرید توکن های طرفداری :

در کشور ما تیم هایی که نام برده شد هواداران متعصبی دارند که علاقه دارند به هر روشی حمایت خود را از تیم محبوبشان ابراز کنند. به همین خاطر نیز شرایط خرید توکن های هواداری را توضیح می دهیم.

هواداران ابتدا باید توکن CHZ را از طریق یک صرافی ارز دیجیتال معتبر ( به علت تحریم ها ترجیحا از صرافی های معتبر داخلی )خریداری کنند. تا به واسطه آن، توکنهای طرفداری مربوط به هر باشگاه را در شبکه بلاکچین Chiliz به دست آورند.

اما بد نیست بدانید توکنهای خاصی هم وجود دارند که از خارج از شبکه Chiliz برای فروش در دسترس هستند. شما میتوانید آنها را مستقیماً از وبسایت Socios.com خریداری کنید. با اگر از این روش ها موفق نشدید یک راه دیگر برای خرید توکن تیم محبوب تان وجود دارد که به این ترتیب شما می توانید حمایت خود را از طریق این پلتفرم ها ابراز نمایید.

۱- Binance.com
۲- Coinbase Pro
۳- Kucoin
۴- Huobi Global
۵-Chiliz
۶- Bithmb

در پایان باید این نکته را یادآور شد که هرچند این توکن ها برای سرمایه گذاری نیز مورد استفاده قرار می گیرند اما ماهیت آن ها برای حمایت از برند یا تیم یا گروه یا دسته ای می باشد که شما به آن علاقه مند هستید و به این شکل می خواهید ادای دینی به انتخاب قلبیتان داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *